torsdag 13 juli 2017

Svänger snabbt i hockey!


Jag nämnde i mitt förra mail att jag hade tagit in lite nya bolag, och visst det har jag gjort men ett av dem har åkt ut och ett annat fick ta plats. Jag börjar märka mer och mer att min portfölj börjar likna "uttråkad-portföljen". Vad jag menar med det är att det finns mycket affärer och pengar att tjäna på att personer idag är uttråkade. Jag lyssnar på en hel del poddar varje vecka för jag tycker det är ett perfekt sätt att snabbt kunna ta till sig ny information, relevanta ämnen inom områden där jag har ett intresse. I en av dessa (25 minuter) intervjuade de en amerikan som tidigare hade varit delaktig i ett framgångsrikt rockband och som numera drev ett modebolag och en stor hostel-kedja i Thailand. Han namnde kort att det fanns olika trick att få personer att dricka mer och de handlade om att skapa social ångest. Och det kan man göra genom att bland annat höja musiken så att man inte kan prata utan istället mest sitter och blir uttråkad/får ångest av att man inte pratar, och vad gör man då....? Dricker mer!
Så det fick mig att grubbla lite mer. Vad gör folk för att slippa ur jobbiga situationer. Jo, de skulle kunna shoppa. Dricka. Röka. Snusa. Resa. Konsumera. Äta. Spela. Träna.
Och visst kan man bygga upp en portfölj kring detta!?
Shoppa- Zalando, HM, RNB, Inditex
Dricka - Kopparbergs
Röka/Snusa - Swedish Match
Resa- SAS
Konsumera - vilket i förlängningen kan leda till Intrum Justitia
Äta - McDonalds, Yum Brands, Cloetta
Spela- Starbreeze, Paradox, Evolution Gaming, Kindred
Träna - Actic

Nu har jag inte alla ovan men det slog mig att det är inte helt tokiga bolag och en del av dem finns redan i min portfölj. Hur ser ni på det här? Är jag något på spåren eller spårar mina grubblerier ur?

3 kommentarer:

  1. Intressant resonemang! Jag tänker lite att i en lågkonjunktur bör folk välja Willys istället för dyra Ica och därför koncentrerar jag mina investeringar dit.

    När det kommer till SAS så skulle jag aldrig investera i dem. Norwegian tror jag mer på isf.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller inne på SAS för egen del men tänkte mer ge exempel på bolag som tjänar pengar på att folk är uttråkade =) Jag kan köpa ditt resonemang men samtidigt tror jag mer och mer på min uttråkad-tes för är det en sak som människor vill vara men inte alltid är när det väl kommer till kritan är just logiska. Ett klockrent exempel; alla Lyxfällan-deltagare. Lånar när de inte har råd, spenderar när de inte har råd, reser när de inte har råd. Skulle säkert tro att de handlar på Ica istället för Willys. Än mer troligt Pressbyrån/7-eleven! =) Mvh Kneg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har helt rätt i det där. Folk som är inte alls logiska. Speciellt inte när de är stressade/pressade.

      Radera