söndag 4 juni 2017

Warner Disney?

Ytterligare en vecka till ända och det jag kan lägga bakom mig, förutom en sjuh*****es jobbvecka, är att jag landat i några större frågor. Några rent instinktivt och andra genom överanalysering men magen känns lugn och det är min viktigaste kompass i livet!

Genomförda aktieaffärer

Har sålt... (trumvirvel) 2 000 st Handelsbanken till kurs 122,50 kr. Många andra bloggare verkar ha köpt på sig Handelsbanken i veckan så med varm hand räcker jag över mina aktier och hoppas att de fortsätter sin makalösa resa i era kapabla händer!
Varför? Dels har jag haft dem länge och har under denna tid dubblat min investering, men det är inte huvudsyftet till försäljningen. Under veckan har jag sammanställt alla mina aktieinvesteringar (aktiva och pensionspengar) och insett att jag trots att jag säljer posten kommer jag ändå ha ett kärninnehav i min favoritbank.

Biobesök i helgen ...

Har en underbar sambo som överraskade denna, något nördiga/insatta, kille på bio. Och det var inte vilken film som helst, utan Wonder Woman som jag velat se sen jag fick reda på att de skulle göra filmen. Det är nämligen såhär, att när jag var liten på 80/90-talet fann jag ett intresse i tecknade serier, både på TV och i serieform. De två största då som jag minns var Marvel med sina X-men (Wolverine, Jean, Professor Xavier mfl), Avengers (Iron Man, Hulk, Thor mfl) och Spindelmannen samtidigt som konkurrenten DC Comics bjöd på Justice League (Stålmannen, Batman och Wonder Woman m fl) och The Flash för att nämna några. Om vi zommar ut från Sverige och kollar på USA-marknaden är och var marknaden för detta stor. Marvel och DC skapade egna serier för var och en av sina hjältar, spin-offs och leksaker fanns det gott om för föräldrarna att köpa till sina ungar som med stora Bambi-liknande ögon bönade och bad om en actionfigur på sin favorithjälte.

... vilket ledde mig in i måndagens kommande aktieköp

På måndag har jag bestämt mig att köpa två lika stora poster i vardera Walt Disney och Time Warner Inc. Walt Disney äger Marvel, Star Wars och självklart alla Disney-filmer medan Time Warner äger HBO, Warner Brothers  (som i sin tur äger bla rättigheterna till DC) och Turner. När man är inne på Time Warners sida inser man hur mycket de producerat och att de likväl som Disney har ett koncept som funkar och personligen tror jag att alla gillar att bli underhållna. Dessa två bjässar kan underhållning och därför väljer jag att investera i dem!


Slutligen vill jag försöka rättfärdiga mitt kommande köp med att publiken, efter att Wonder Woman var slut, brast ut en spontan applåd som inte blev pinsam eller slutade tvärt. Tvärtom höll den på länge och jag och sambon stämde in i den. Lägger jag då till lite egna erfarenheter av att Batman vs Superman fick dålig kritik men drog in massor med $ kan jag bara utgå från att den här kommer gå bra och därmed bana väg för kommande DC-filmer.


Ha en riktigt skön söndag, ni som orkar läsa igenom mitt något långa inlägg.

May the market be ever in your favour!


4 kommentarer:

  1. Roligt att kolla in din fina blogg. Även jag har avyttrat högt värderade aktier. Investor har denna månad legat uppe på 410 kr, men jag missade det tillfället. Jag har dock sålt av för nästan 4000:- och det blev: Securitas, Saltängen mm. för pengarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltid kul att hitta nya ställen för pengarna att föröka sig ;) Mvh Kneg

      Radera
  2. Äger Disney sedan tidigare och har ägt Time Warner. Blev sugen igen efter en koll på Wikipedia vad Time Warner hade för olika bolag. Men, om jag förstått det rätt så kommer AT&T köpa Warner. Och De äger jag redan så då kan jag bara vänta på att bli ägare. Eller är den affären i fara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man?! Och sen slås man över hur mycket som man ser men inte fattar är gjort med WB bakom! Jag har läst mig till att ägare av Tome Warner får aktier i AT&T för ca $53 och lika mycket cash. Inte hittat mycket som talar för att affären inte skulle gå igenom men de har några byråkratiska prövningar kvar! Kvh Kneg

      Radera