söndag 5 februari 2017

Glöm inte att byta courtageklass och vara otrogen!


Många gånger har jag under året läst artiklar om att byta bank, pruta på dina bolån, acceptera inte storbankens dyra fonder, var otrogen, spela ut dem mot varann, osv osv. Ofta är det Joakim Bornold från Nordnet eller Claes Hemberg från Avanza som står på barrikaderna och skriker ut

"Var otrogen mot din bank! Betala inte mer än vad du behöver! Nej, nej nej!" 

I stort tycker inte jag att de har fel, men jag tycker man behöver tänka lite längre än att stanna i deras budskap om att vara otrogen mot storbanken med dem. Varför inte vara otrogen med någon annan mot dessa två nätmäklare? Hur menar jag nu, kanske du tänker? Det jag menar är att det självklart är viktigt att se om sitt hus så att man inte ska betala mer än vad man behöver. Jag agerar utifrån detta dagligen sen jag flyttade hemifrån genom att jämföra priser i matbutiken, banktjänster, elektronik etc. Samma sak gäller såklart även aktiehandel. Både Nordnet och Avanza är lysande leverantörer av aktiehandel och de har sett till att denna sparform blivit tillgänglig för småspararen utan att courtaget ska äta upp placeringens potential men det är upp till DIG att se till att du inte betalar mer än du behöver (i sann Nordnet/Avanza-anda).

Här kommer några konkreta tips:

Bli kund hos alla stora och billiga nätmäklare exempelvis Avanza, Nordnet och Degiro

Avanza har gratis courtage upp till 50 000 kr, Nordnet upp till 80 000 kr och Degiro upp till 1 000 000 Mkr (de verkar dock inte erbjuda ISK eller KF i dagsläget)

Håll koll på vilken courtageklass du har

De två första aktörerna jag nämnt har väldigt liknande prisupplägg och Nordnet har en superhändig courtagekoll (öppnas i nytt fönster) som hjälper dig att välja den mest fördelaktiga courtageklassen för din affär. Nackdelen är dock att de båda bara tillåter ett byte per månad och det är NU det är extra bra att ha flera aktörer då du kan ha två olika courtageklasser igång samtidigt och då lägga rätt affär till rätt pris.

Glöm inte att en aktie alltid är en aktie....

oavsett vart den ligger. Är du som jag, en värdeinvesterare, gör det sak samma om den ligger hos nätmäklare A eller B så länge den levererar utdelning planenligt och (förhoppningsvis) en god kursutveckling!

"You stay classy San Diego"

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Dock har jag hört att Novo Nordisk ligger bättre hos Nordnet då de är bättre på att fixa tillbaka den Danska källskatten. Själv har jag 95% av portföljen hos Avanza.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Det visste jag inte, tack för infon =)
      Mvh Kneg

      Radera
  2. Hade själv både Avanza och Nordnet ett bra tag. Men känns bra att ha samlat allt hos Avanza nu. Jag uttnytjade dock och handlade upp till 80 000kr hos Nordnet innan byte blev av :-) MVH Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Avanza, Nordnet och en storbank vars rörliga courtage är lägre än nätmäklarnas mini och small så att man dels kan lägga rätt affär till rätt pris men även så att (vilket jag glömde att nämna i inlägget) har möjlighet att teckna fler aktier vid IPO:s. Några jag väntar med spänning på är Anticimex, Max och Spotify *dreggel* Mvh Kneg

      Radera